Ajattelin heti Kirsi
Kunnasta, Tove Janssonia ja kaikkia suomalaisia lasten- ja nuortenkirjailijoita
heidän jälkeensä. Tuntuu, että tilanne on aivan päinvastainen: kyse on traditiosta,
jossa murtumat eivät voi koskaan olla niin suuria, että kirjailijan pitäisi ikään
kuin itsesäätelyn kautta ymmärtää pienentää itsensä näkymättömäksi.
Taivas kattona ja
mielikuvitus rajanaan suomalainen lasten- ja nuortenkirjallisuus on ponnistanut
kaikessa hiljaisuudessa kansainväliseksi myyntimenestykseksi. Samaan aikaan
lukeminen ja kirjoittaminen ovat nostaneet profiiliaan lasten ja nuorten
harrastuskulttuurien joukossa niin taiteen perusopetuksen kuin kuntien kouluille
tuottaman kulttuurikasvatuksenkin sisällä. Aivan erityistä pöhinä on ollut viime
vuosina Tampereella: Lastenkirjainstituutti, Sanataideyhdistys Yöstäjä,
Kirjalitta, Annikin Runofestivaali, Taidekaari, Laikku ja Rulla...
Vuoden 1983 yhteisniteessä
oleva Onnelin ja Annelin talo ilmestyi 1966, Onnelin ja Annelin talvi 1968 ja
Onneli, Anneli ja orpolapset 1971. Ajan silmukat pyörivät päässämme, kun
istuimme Onnibussissa matkalla takaisin Helsinkiin.
Kummikirjallamme on monta ikää: se on yhtä aikaa yli ja alle 50-vuotias,
35-vuotias ja kummiuteemme nähden 16-vuotias. Marjatta oli Onnelin ja Annelin
talon ilmestyessä vanhempi kuin me nyt, 46-vuotias. Onneli ja Anneli -sarjan
viimeisiä kirjoja Putti ja Pilvilaivat sekä Putti Puuhkajasaarella
kirjoittaessaan hän oli jo 70-vuotias.
Ilokseni olen kuullut, että
2010-luvulle tultaessa Onneli ja Anneli -kirjojen lukijakunta on
sukupuolineutralisoitunut. Ajatus siitä, että löytää ystävänsä kanssa maasta
kirjekuoren ja ostaa oman talon, kiehtoo yhtä lailla 2010-luvun poikia kuin
tyttöjäkin. Onneleita ja Anneleita lukevat niin maahanmuuttajalapset kuin
sukupolvien ketjussa Ruusukujalle ohjatut lapset. Ja kuten kuka tahansa muukin
2010-luvun 16-vuotias, on kummikirjamme Onnelin ja Annelin kootut kertomukset matkalla
Kiinaan ja Venäjälle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti